Julianna Weber: «Vår strategi er å eie minst mulig»
Møt en av SIRQEL sine første kunder, Julianna Weber, 3-barnsmor fra Oslo. Hun brenner for en grønnere livsstil og har som strategi å leie mest mulig og eie minst mulig.
Hvordan har vårt sykkelabonnement hjulpet dere i hverdagen?
Min datter har lært seg å sykle i sommer, og det er veldig gøy å se at hun mestrer.
«Det hjalp veldig å ikke ha en stor utgift til kjøp av sykkel, men en liten sum i måneden som knapt nok merkes på økonomien.»
Hva er det beste med SIRQEL, hva gir den deg?
Vi kan bruke sykkelen som vår egen, så lenge det er aktuelt.
«Når sykkelen blir for liten, slipper vi alt bryet med å lagre den mens vi prøver å få solgt den. Dessuten er kvaliteten på sykkelen mye bedre enn en typisk «nybegynnersykkel» fra sportsbutikken.»
Og det aller beste er vel at istedenfor å bli liggende i boden eller på et lager, blir sykkelen brukt av et yngre barn etter at min datter er ferdig med den.
Hva synes barna dine om å leie?
De har ikke noe mening om det ennå, men jeg lærer dem opp til å leve på en grønnere måte, ved å leie fremfor å kjøpe nytt.
«Når de vokser opp med dette som livsstil, vil de ha et helt annet syn på forbruk, og etter hvert selv ta de samme valgene.»
Har dere andre abonnementer?
Ja, vi abonnerer på parkdress til minstejenta, i tillegg til en egen elsykkel for oss voksne – og står akkurat nå i kø for en voksensykkel til. Jeg har også et klesabonnement, som jeg bruker på designervesker og -jakker, og på den måten slipper å kjøpe. I fremtiden ønsker vi også å abonnere på bil, om vi etter hvert velger å flytte ut av Oslo, men akkurat nå klarer vi oss fint med sykler.
«Å kjøpe brukt, eller leie, er rimeligere og gir god samvittighet.»
Hva tror du skal til for å få flere barnefamilier til velge å leie istedenfor å kjøpe nytt?
Bevissthet og informasjon om tilbudene som finnes, samt fordeler med dette. Jeg tror at mange kjøper av ren vane, så en endring av forbrukeradferd er nødvendig.
«Det tok meg mange år å legge om min egen livsstil til leie fremfor eie, så dette er en prosess som tar tid, men jeg tror flere og flere kaster seg på bølgen nå når dette blir en trend.»
nyhetsbrev
Abonner på vårt nyhetsbrev
Du må akseptere kaker for å abonnere.